Πως να διδάσκετε Αγγλικά χωρίς να μαθαίνουν οι μαθητές σας
Το παρακάτω είναι ένα μάθημα όπως δεν πρέπει να γίνεται:
- Ο καθηγητής και ο μαθητής συνομιλούν στην Ελληνική γλώσσα
- Ο καθηγητής ζητάει από τον μαθητή να διαβάσει ένα κείμενο φωναχτά και μετά κάνει ερωτήσεις κατανοήσεως στον μαθητή
- Μετά ο καθηγητής αναλύει λέξη λέξη και φράση φράση το κείμενο στον μαθητή
- Το λεξιλόγιο μεταφράζεται στα Ελληνικά και η προφορά σημειώνεται επίσης στα Ελληνικά
- Μετά κάνουν ορθογραφία
- Η ορθογραφία είναι λέξεις από το companion που ο καθηγητής τις λέει Ελληνικά και ο μαθητής τις γράφει Αγγλικά
- Μετά κάνουν γραμματική μέσα από το βιβλίο γραμματικής που έχει και πολλές γραπτές ασκήσεις. Πρώτα διαβάζουν τον κανόνα, ή τον εξηγεί ο καθηγητής, και μετά ο μαθητής κάνει τις ασκήσεις.
- Μετά κάνουν και ακουστική άσκηση από το CD του βιβλίου. Ο καθηγητής παίζει μια, δύο ή τρεις φορές το κείμενο και οι μαθητές απαντάνε στις ερωτήσεις. Μετά, με τη σειρά λένε τις απαντήσεις.
- Αν κάνουν και γράψιμο – έκθεση δηλαδή – αυτό γίνεται συνήθως εκτός της ώρας του μαθήματος – ο καθηγητής δίνει τις οδηγίες αλλά το κείμενο γράφεται πάντα εκτός ώρας μαθήματος “για να μην χάνουμε χρόνο άδικα“
- Μετά κάνουν και μία συζήτηση. Δηλαδή ο καθηγητής ρωτάει την τάξη ποια είναι η γνώμη τους για το τάδε ή το δείνα θέμα. Οι μαθητές απαντάνε συνήθως μονολεκτικά. Μετά λέει ο καθηγητής την δική του γνώμη με όσα περισσότερα λόγια γίνεται.
Τα παραπάνω βήματα μπορεί να γίνουν και με διαφορετική σειρά.
Σ’αυτό το μοντέλο της μάθησης δεν έχει, στην πραγματικότητα σημασία με ποιά σειρά γίνονται τα παραπάνω.
- Γιατί χρησιμοποιώ αυτές τις δραστηριότητες στην τάξη;
- Ειναι αποτελεσματική αυτή η μέθοδος;
Μήπως τις χρησιμοποιείτε απλά επειδή έτσι σας δίδαξαν και σας και θεωρείτε ότι αυτή είναι και η καλύτερη μέθοδος;
Γιατί χρησιμοποιούμε αυτές τις δραστηριότητες στην τάξη; Έχουμε αναρωτηθεί ποτέ αν είναι αποτελεσματικές; Ή μήπως τις χρησιμοποιούμε απλώς επειδή τις έχουμε συνηθίσει, ίσως επειδή οι δικοί μας δάσκαλοι/καθηγητές τις χρησιμοποιούσαν όταν εμείς ήμασταν στα θρανία;
Όμως τα πράγματα έχουν προχωρήσει έκτοτε, γνωρίζουμε περισσότερα για τους τρόπους με τους οποίους μαθαίνει κανείς μια ξένη γλώσσα. Επιπλέον, νέες τεχνικές και νέες μέθοδοι έχουν επινοηθεί, που μπορεί να καταλήγουν σε καλύτερα και ταχύτερα αποτελέσματα…
Αν σας διδάσκουν έτσι τώρα ή έτσι σας δίδαξαν στο παρελθόν
- Ο καθηγητής σας δεν έχει εκπαιδευθεί στις νέες τεχνικές της γλωσσοδιδακτικής και έτσι δεν μπορεί να εφαρμόσει καμμιά ενδιαφέρουσα ή δημιουργική δραστηριότητα. Η μόνη λύση που διαθέτει είναι να προσπαθήσει να θυμηθεί πως έμαθε ο ίδιος στο παρελθόν και να προσπαθήσει να μιμηθεί αυτό το μοντέλο.
- Ο καθηγητής σας έχει μεν επιμορφωθεί, αλλά βαρυέται να προετοιμαστεί, κάτι που ακούγεται από πολλούς καθηγητές…
- Ο καθηγητής σας έχει την εντύπωση ότι αν μάθετε τους κανόνες της γραμματικής, αυτό θα σας βοηθήσει να επικοινωνείτε καλύτερα προφορικά και γραπτά – μια θεωρία που καμμιά έρευνα δεν έχει καταφέρει να υποστηρίξει.
- Η έννοια ‘μαθαίνω’ για έναν μη επιμορφωμένο καθηγητή σημαίνει κάτι εντελώς διαφορετικό από την διαδικασία απόκτησης γλώσσας μέσω της επικοινωνίας και με σκοπό την επικοινωνία.
- Αυτή η μέθοδος είναι χρήσιμη για να περνάει κανείς εξετάσεις αλλά όχι για να επικοινωνεί με κοινωνικά αποδεκτούς τρόπους στην εργασία του ή για τις ακαδημαϊκές του ασχολίες και επιδιώξεις.
- Ο απαίδευτος καθηγητής είναι εχθρός της επιμόρφωσης και θεωρεί ότι δεν του είναι απαραίτητη για να πληρώνεται αδρά σαν εκπαιδευτικός.
Φροντιστήριο ή Ιδιαίτερα;
Αν το μάθημα που περιέγραψα παραπάνω σας θυμίζει είτε το “φροντιστήριο”, συγγνώμη, τώρα πια, Κέντρο Ξένων Γλωσσών, όπου παρακολουθείτε/παρακολουθήσατε μαθήματα, είτε το ιδιαίτερο μάθημα που πληρώνετε τόσο ακριβά, η συμβουλή μου είναι: “Κάντε κάτι άλλο με τον ελέυθερο χρόνο σας”.
Recent Comments